Meta höll sin årliga show där de presenterade all ny spännande hårdvara de har på gång. Under ett år där allt kretsar kring Generativ AI, gjorde de ingen besviken.
Den stora nyheten var såklart lanseringen av Meta Quest 3, ett VR-headset, som nu erbjuder uppgraderingar på flera olika områden. Men den allra bästa uppgraderingen var nog det nedpressade priset. Den kostar alltså “bara” 499$ i jämförelse med Apples Vision Pro som går loss på 3,499$.
Det råder inga tvivel om att Apple, som vanligt, satsar på ett premiumsegment och kommer att ha flashigare funktioner jämfört med andra. Men priset på Meta Quest 3 är alldeles för bra för att inte överväga det.
Allt de presenterade, samt initiala recensioner, tyder på att detta headset helt klart är en uppgradering och lever upp till “good enough” för att det ska finnas ett underhållningsvärde. Om priset dessutom är snällt mot plånboken så har Meta mycket att vinna.
Ett anmärkningsvärt sidospår i allt detta är Metas imponerande transformation från ett företag fokuserat på sociala medier till en innovativ aktör inom både hårdvara och AI.
Snygga solglasögon förstärkta av generativ AI.
Men trots att Meta Quest 3 var den stora (och förväntade nyheten) så var det samarbetet med Ray-Ban som fångade mitt intresse. Det verkar även som att just denna hårdvara var något oväntat också bland journalisterna.
Meta släppte en första version av sitt samarbete med Ray-Bans 2021, som då gick under namnet Ray-Ban Stories. Tanken är att denna hårdvara ska vara en enklare väg för användare att dela med sig av sitt privatliv till Metas sociala medier, men de gör ingen hemlighet av att detta är en satsning mot att en dag kunna erbjuda AR-glasögon.
Den första generationen, Ray-Ban Stories, var utrustad med mikrofoner, kameror och ljudutgångar samt en app som tillåter dig att enkelt dela innehåll vidare till olika sociala medier.
Den senaste versionen, som presenterades nu under Meta Connect 2023, kommer även att tillåta folk att livesända med glasögonen. 👀
Men detta är egentligen nästan ointressant enligt min åsikt. Snapchat har redan 2016 lanserat något som heter Spectacles som gör just det Ray-Ban Stories gör, och det är ingen som riktigt pratar om det idag. Man kan hävda att Meta är större och har en bredare målgrupp på sin plattform, men jag har svårt att se ett sådant beteende bli mainstream.
Nej, det som verkligen fångade mitt intresse var när “Zuck” nämnde att den nya versionen, som kommer att kallas Ray-Ban Smart Glasses, kommer att ha Meta AI integrerat i glasögonen.
Meta AI, ännu en lansering under Meta Connect 2023, är en rad LLM-baserade AI-assistenter som ska integreras i olika produkter bland Metas sociala medier.
Det är alltså en AI-assistent integrerad i Ray-Ban Smart Glasses som ska kunna utföra åtgärder åt dig genom naturligt språk. Det innebär att Meta planerar att lansera en av de första smarta assistenterna som du kan ta med dig överallt (om vi inte räknar med mobilen).
Varken marknadsföringsmaterialet eller presentationen avslöjar något om vilka åtgärder den ska kunna utföra, eller om den överhuvudtaget kommer att ha tillgång till internet. Men så här beskriver “Zuck”:
“You’re gonna get this state of the art AI, that you can interact with handsfree, wherever you go“.
Detta är nog det närmaste vi kan komma till Jarvis i Iron Man just nu.
Jag tycker ändå att detta är en BIG DEAL. Smarta assistenter i hemmet har vi haft länge, och de har inte alltid levt upp till vad som lovats. När vi fick tillgång till ChatGPT och andra LLM-baserade chatbotar blev det plågsamt tydligt hur långt efter Siri, Alexa och Google Assistant var.
Vi blev lovade en vision där vi med naturligt språk skulle kunna interagera med dessa assistenter och utföra enkla åtgärder. Men alltför ofta har vi behövt anpassa vårt språk när vi pratar med dessa assistenter, och därmed inte kunnat använda vårt naturliga sätt att prata.
Med LLM-baserade AI-assistenter har vi nu äntligen möjligheten att använda naturligt språk, med (nästan) all dess komplexitet, och fortfarande göra oss förstådda av maskinerna.
Meta är dessutom något underskattat när det kommer till AI. Det pratas mest om OpenAI, Google och Microsoft när man idag pratar generativ AI. Men Meta står bakom en av de mer spännande open-source-modellerna av alla LLMs: LlaMA 2.
Från mjukvara till hårdvara
Så, vad är min slutgiltiga analys? Meta Quest 3 är onekligen fascinerande, och jag ser fram emot att följa hur användare på Facebook och Instagram kommer att experimentera och interagera med de nya funktionerna som Meta AI innebär.
Men den nyhet som verkligen fångade min uppmärksamhet och utmanar vår föreställning om framtiden, är utan tvekan Ray-Bans Smart Glasses.
Vi har nu genomlevt en period där (AI-)mjukvaran först introducerades, följt av en flodvåg av (AI-)appar. Nu börjar vi se framväxten av hårdvara med AI integrerat, allt detta i en otroligt snabb takt.
Några veckor tidigare släppte Amazon en väldigt lovande trailer om röstassistenten Alexa som uppvisade nya förmågor, troligtvis beroende av alla nyheter inom AI.
Google har sen tidigare ryktats rikta om många sina Google Assistant-resurser till Bard vilket skulle kunna indikera att Bard blir mer än ett chatt-gränssnitt. En dag kanske den blir den nya Google Assistant.
Och såklart, någon dag efter Meta Connect 2023, släppte OpenAI nya funktioner på ChatGPT-appen (för plus-användare) där du kan interagera med ChatGPT via röst och bild.
Sen ska vi såklart inte glömma Apple, med sitt nyligen presenterade Vision Pro. Detta VR-headset, styrd av handgester, ögonrörelser och röst, markerar en ny era för interaktion mellan människa och maskin.
Men för att Vision Pro ska bli en framgång måste Apple avsevärt förbättra Siri, som i dagsläget har utrymme för betydande förbättringar jämfört med sina konkurrenter.
Det är spännande att se hur alla dessa företag — Meta, Google, Amazon och Apple — tar steget mot att integrera AI-assistenter i fysiska produkter. Det är inte bara en fråga om teknik, utan också om att förändra hur vi interagerar med teknik i våra dagliga liv.
Vi har länge väntat på att AI-assistenter ska leva upp till sitt fulla potential och det verkar som att vi äntligen är på väg dit. Den framtida utvecklingen av dessa tekniker kommer utan tvekan att forma hur vi lever, arbetar och interagerar med världen omkring oss.
Vill du lära dig mer om AI?
Kompetensutveckling inom ett företag är avgörande för att hålla sig relevant och konkurrenskraftig. Vi på Talking to me förstår detta och erbjuder därför utbildningar inom AI, både som öppna kurser och företagsanpassade program. Dessa utbildningar ger din personal den kunskap och de färdigheter de behöver för att dra full nytta av AI-teknologins potential.
Vi erbjuder även konsulttjänster där vi kan snabbt utveckla en prototyp om du har en idé som involverar AI. Vårt team av experter är redo att hjälpa till med att omsätta dina visioner till verklighet.