Copilot och Chat GPT driver inte transformation: Värdet av skräddarsydda och användarvänliga AI-verktyg

Generativ AI erbjuder en rad möjligheter för företag att öka effektiviteten, förbättra kundupplevelser och driva innovation. Trots detta står många företag inför utmaningen att få anställda att verkligen anamma och utnyttja kraften i Generativ AI. Denna artikel beskriver hur anpassade och nischade AI-verktyg kan skapa en genväg till kompetenslyft och affärsvärde.

Mycket vilja från anställda – lite support från arbetsgivaren

En studie publicerad i Harvard Business Review (sept/okt 2024) visar att 97% av anställda uttrycker en stark vilja att lära sig mer om generativ AI, men att endast 5% av företagen har en tydlig plan för hur denna utbildning och implementering ska ske. Detta gap mellan intresse och konkret handling pekar på ett behov av strategi och riktade insatser från företagsledningen.

Utmaningen med privat användning och säkerhet

En konsekvens när företag brister i att erbjuda utbildning och rätt verktyg är att anställda tar saken i egna händer och börjar använda generativa AI-verktyg via sina privata konton och lösningar. Enligt Microsoft så är det hela 78% av de som idag använder Generativ AI på jobbet gör det utanför företagets kontroll, vilket medför betydande risker när det gäller säkerhet, varumärke och integritet kopplat till den data som används och skapas. Företaget förlorar dessutom möjligheten att säkerställa att input och output hanteras enligt interna riktlinjer och krav.

Bred vs. specialiserad AI – var ligger det verkliga värdet?

En populär lösning bland större företag har varit att rulla ut breda AI-verktyg som Microsoft Copilot till sina anställda. Vår erfarenhet är att dessa implementationer går trögt och i allmänhet inte skapar värde och transformation enligt förväntningarna. Även om Copilot och liknande breda verktyg absolut kommer skapa värde på sikt, så skapas större värde, enligt vår erfarenhet, genom mer specialiserade, ‘custom’-verktyg som gör dagliga rutiner och processer enklare.  Det handlar alltså om skräddarsydda och anpassade AI-verktyg som känns naturliga att använda och som stärker medarbetarnas befintliga arbetsprocesser.

Exempel på AI-verktyg som gör konkret skillnad 

Ett av de främsta exemplen på den här typen av anpassade verktyg där Generativ AI och språkmodeller verkligen kommer till sin rätt är kunskapsverktyg som samlar och sammanställer ditt företags ostrukturerade data från ett stort antal källor och gör den lättillgänglig och användbar. 

En tydlig tillämpning är för kundservicemedarbetare som omedelbart kan ge mer kvalificerade svar, både via telefon och e-post, med en svarstid som är upp till tio gånger snabbare än tidigare. En annan tillämpning kan vara en butiksanställd som får snabb tillgång till produktinformation eller senaste nytt från en leverantör.

Ett annat exempel där skräddarsydda verktyg kan skapa värde direkt är skapandet av innehåll genom att automatisera målgruppsanpassningar, översättningar, korrekturläsning och anpassning till specifika och dedikerade kanaler och format. När detta sker i en säker miljö där företagens tonalitet och riktlinjer följs noggrant och svaren grundas i företagets unika kunskap, skapas konsekvent och professionellt innehåll i all kommunikation till en bråkdel av den insats som tidigare krävts.

Grundmoduler, paketerad kunskap och egen anpassning – best of both worlds?

Anpassade verktyg som beskrivs ovan är utmärkta exempel på hur företag kan dra nytta av språkmodeller på ett sätt som förenklar för medarbetarna och effektiviserar för bolaget. 

Att designa och utveckla dem har dock för många visat sig komplext. Här krävs specialistkompetens inom alltifrån dialogdesign, prompt design, datadesign och LLM-ops. Då detta är en trång sektor har vi på talking to me samlat vår specialistkunskap och våra erfarenheter och aggregerad in i en anpassningsbar verktygslåda som möjliggör snabb time-to-market för ett antal av de mest värdeskapande tillämpningarna, såsom kunskapshantering och innehållsproduktion.

Genom att kombinera paketerad kunskap med möjlighet till anpassning av funktion, flöde och design, kan företag skapa en adoption av generativ AI i en högre takt än den som sker med breda, allmänna verktyg.

Sammanfattning

För att företag ska kunna dra nytta av generativ AI och skapa verkligt affärsvärde, behöver breda AI-lösningar kompletteras med väldesignade, användarvänliga, anpassade verktyg som stärker redan befintliga processer. Det är genom dessa skräddarsydda lösningar som företag snabbt kan utnyttja AI:s fulla potential, lyfta medarbetare kunskapsmässigt och skapa konkreta resultat. 

Välkommen att kontakta oss för en demo!

mattias@talkingtome.se