Voicebot höll i ett webinar i torsdags där deltagarna diskuterade hur det globala coronaviruset har påverkat tech- och voiceindustrin.
Det råder ingen tvekan om att viruset har påverkat alla på något sätt, inte minst företag som antingen har fått bromsa sin verksamhet eller stänga ned helt pga krisen. Enligt de flesta prognoser kommer det att dröja innan pandemin försvinner, men som David Watkins från Strategy Analytics nämnde går det att se ett ljus i slutet av tunneln i Kina där fabriker har börjat öppna upp igen och människor har återgått till sina arbeten efter månader i karantän.
Paneldeltagarna diskuterade även hur Google och Amazon nu har ett ännu större tryck på sig att vara innovativa med sina produkter för att kunna fortsätta sin tillväxt, särskilt när det gäller smarta högtalare. Att uppgradera produkterna med nya funktioner eller ha attraktiva erbjudanden är exempel på aktiviteter som kan locka människor till att fortsätta köpa smarta prylar till sina hem.
När det gäller hur Voiceindustrin har påverkats av pandemin, kan man se att spridningen av viruset har gett plats åt nya sätt att interagera där Voice fyller en mer central funktion. Enligt Bret Kinsella från Voicebot har konversationsgränssnitt aldrig förr varit så relevanta som de är just nu, oavsett om de används inom sjukvård, kundservice eller någon annanstans där effektivitet är avgörande. För närvarande ser vi en stadigt ökad användning av chatbots, Voice och annan AI-teknik som kan underlätta i dessa svåra tider. Hur ser det ut i din bransch?